درباره ما

درباره ما

معرفی کانون کارآفرینی استان مرکزی

کانون کارآفرینی استان مرکزی تشکلی مردمی، غیر سیاسی و غیر انتفاعی است که در سال 1381 با هدف ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان جوان ، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با همت و تلاش جمعی از کارشناسان، اساتید، فرهیختگان و مسئولین وقت استان تشکیل گردید.

ساختار، اهداف ، وظایف و خوشه های مستقر در کانون کارآفرینی استان مرکزی

کانون کارآفرینی استان مرکزی تشکلی غیر سیاسی و غیر انتفاعی است که با هدف ایجاد بسترها و زمینه های مناسب جهت توسعه کمی وکیفی کارآفرینی در جامعه و دستیابی به اشتغال پایدار با هدف یاری رساندن به افزایش تولید و رونق اقتصادی از طریق پژوهش ، آموزش ، مشاوره و گسترش فرهنگ کارآفرینی در سال 1381 تاسیس شده و دارای اساسنامه ، مجمع عمومی و هیات مدیره می باشد.

 

کانون کار آفرینی استان مرکزی برا ی تحقق اهداف خویش که کارآفرینی ، افزایش و توسعه در آمد عمومی و بهبود اقتصاد محلی فعالیتها می باشد ، وظایف زیر را پیگیری می نماید:

  • تحقیق و بررسی
  • مشاوره ، نظارت و اجرا
  • آموزش
  • طراحی پروژه
  • کمک به جوانان کار آفرین برای گسترش IT
  • کمک به بستر سازی جهت کارآفرینی
  • پرورش خلاقیت
  • بالا بردن سطح دانش و آگاهی و به روز آوری اطلاعات علمی اعضاء

 

اهم فعالیتها و وظایف کانون کارآفرینی:

  • الف : تدوین برنامه جامع علمی - کاربردی درباره توسعه کسب و کار ، بازاریابی و کارآفرینی در استان مرکزی
  • ب : جذب کارشناسان ، کارورزان و کارآفرینان علاقمند به توسعه کسب و کار در سطح استان
  • ج : مشارکت ، حمایت معنوی و فکری و همکاری فعال با تمام ادارات ، ارگانها ، موسسات و سازمانهای بین المللی که در زمینه اشتغال و کار آفرینی فعال می باشند .
  • د : برنامه ریزی تحقیقاتی جهت شناخت عوامل و شرایط موثر در ایجاد اشتغال و کار آفرینی ، شناخت موانع ، تنگناها ومحدودیتهای فرا راه زمینه های ایجاد اشتغال و راههای رفع این موانع .
  • ه : انجام فعالیتهایی که برای تحقق اهداف مرکز کارآفرینی ضروری می باشند مانند ایجاد بانک اطلاعات کارهای انتشاراتی ، برگزاری سمینارها و کنفرانسها و دوره های آموزشی در راستای توسعه فرهنگ کارآفرینی
  • و :کمک برای ساماندهی سرمایه های مادی و معنوی استان ، بمنظور تحقق طرحهای اشتغالزا .

اهداف کانون کارآفرینی :

از آنجایی که تحقق کارآفرینی و گسترش آن محوری ترین هدف کانون می باشد ، بنابراین کانون خود را موظف می داند با توجه به قوانین و مقررات و خط مشی دولت جمهوری اسلامی ایران تمام فعالیتها و وظایفی که پوشش دهنده کارآفرینی می باشد را پس از دریافت مجوزهای قانونی لازم طبق مقررات کشوری از سازمانها و ارگانهای مربوطه به انجام برساند .

بارزترین این اهداف به شرح زیر است :

  • توسعه کارآفرینی به عنوان یکی از ابزارهای نیرومند ایجاد اشتغال در راستای اهداف و سیاستهای دولت جمهوری اسلامی ایران .
  • بررسی ، تحقق و شناسایی موانع و مشکلات فراروی توسعه کارآفرینی در مراحل مختلف کسب و کار و انعکاس آن به مسئولان و دستگاههای اجرائی استان .
  • فراهم سازی زمینه اطمینان و باور در دارندگان سرمایه های مادی و فکری از طریق ایجاد روحیه کارآفرینی در آنان برای افزایش سرمایه گذاری بمنظور نوآوری در تولید و رونق اشتغالزایی .
  • بستر سازی برای برقراری ارتباط مناسب و موثر میان مراکزتصمیم گیری و اداری استان از یکسو و صاحبان صنایع ، کارآفرینان ، کارشناسان و کارورزان حوزه کار آفرینی از سوی دیگر برای بررسی و رفع نواقص در ایجاد شرایط مناسب و امن جهت گسترش کارآفرینی .
  • جذب و افزایش کمی تعداد کارآفرینان جدید و توسعه کیفی توانمندیهای آنان در بازار کسب و کار استان برای ایجاد مشاغل نوین شناسایی قابلیتهای کارآفرینی نهفته در افراد و توسعه آن ، با هدف راه اندازی موسسات کوچک اقتصادی .
  • کمک به کارآفرینان برای بالا بردن توان کاری آنان با ترکیب از افزایش انگیزه ، مشاوره و داده های آموزشی و اطلاعات لازم برای دستیابی به توانمندیهای ایجاد مشاغل تازه .
  • کمک به رونق اقتصاد محلی با افزایش اشتغال از طریق ایجاد کسب و کارهای جدید و پر ثمر در بخشهای صنعت ، کشاورزی ، خدماتی ، اجرای طرحهای اقتصادی ، برگزاری نمایشگاهها ، همایشها و.... ایجاد بستر مناسب برای شناساندن بینش کارآفرینی با کمک و همکاری وزارتخانه ها و سازمانهای مربوطه .
  • ایجاد بستر مناسب برای جلب و جذب سرمایه های مادی و معنوی با کمک سازمانهای بین المللی و افراد حقیقی یا حقوقی در خارج از کشور برای دستیابی به رونق اقتصاد ملی
  • ایجاد بستر مناسب برای توسعه IT

وظایف کانون کارآفرینی :

آشنا کردن ، شناساندن و قوام بخشیدن به مفهوم واقعی کار آفرینی در اذهان شهروندان با کمک رسانه های ارتباط جمعی استان و انتشار نشریات و مقالات علمی.

اجرا و نظارت بر طرحها و پروژه های تحقیقاتی ، مطالعاتی ، عملیاتی و مشاوره ای برای دستیابی به نتایج ذیل :

  • زمینه سازی برای شناخت و نحوه به کار گیری تجهیزات و روشهای نوین علمی ، عملیاتی و خروج از حوزه های نابهره ور سنتی .
  • شناسایی نیازهای واقعی بخشهای مختلف کسب و کار برای رونق یابی .
  • شناسایی فرصتهای بهبود در جهت استفاده بهینه از منابع.
  • ایجاد فرصتهای کارآفرینی برای گروههای تخصصی و خوشه های کارآفرینی جهت هرچه پویاترکردن برنامه های آن.
  • امکان پردازش دقیق تر و واقع بینانه تر مسائل و مشکلات کار آفرینی جهت انعکاس به مدیران و مسئولان دستگاههای مربوطه.
  • ارائه راهکارهای ثمربخش و کاربردی آن از طریق هم اندیشی با صاحبان سرمایه ها (فکری – مادی ) جهت شناخت و استفاده از فرستهای بالقوه و بالفعل .
  • فراهم نمودن زمینه مناسب آموزشی ، مشورتی و اطلاع رسانی برای علاقمندان به کارآفرینی.
  • برنامه ریزی برای حلقه اتصال قراردادن کانون کار آفرینی میان مراکز تصمیم گیری و کارشناسان و صاحب نظران با کارآفرینان و صاحبان ایده های نو .
  • ایجاد مراکز آموزشی – تخصصی کارآفرینی .
  • کمک علمی به فعال کردن بخش خصوصی در جهت اهداف برنامه های توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور.
  • شناسایی ایده های ثمر بخش و کمک به پرورش آنها .
  • برقراری ارتباط با هم ترازهای بین المللی برای جذب امکانات .
  • ایجاد و حمایت معنوی از خوشه های کارآفرینی 

 

شاخص های پذیرش طرح های کارآفرینی

1- داشتن یک ایده محوری نوآورانه بر پایه فناوری که منجر به تولید محصول،خدمات و یا ارزش افزوده گردد.

(*طرح باید بالغ باشد یعنی طرح مرحله مطالعاتی و پژوهشی خود را گذرانده باشد و تنها یک ایده خام نباشد.

*همچنین طرح هایی که بیش از سه سال از شکل گیری یا ثبت شرکت آنها گذشته باشد از اولویت های پذیرش نمی باشد 

*ایده هایی که از نوآوری برخوردار نباشد و طرح ها و ایده های تکراری از اولویت های پذیرش کانون نمی باشد )

2- داشتن توانایی های علمی و تخصصی جهت اجرای ایده و تبدیل ایده به ثروت 

3-ارائه دهنده طرح باید سرمایه اولیه و توانایی تامین منابع مالی اجرای طرح شامل هزینه های استقرار،هزینه های اجرایی و پرسنلی،هزینه های ورود به بازار و ....را داشته باشد 

4-داشتن ارزیابی های مناسب اقتصادی متکی بر بازار در خصوص تجاری سازی اجرای ایده 

( **وجود بازار برای محصول یا خدمت نهایی

*ارائه مدارکی دال بر تمایل خریداران در انتخاب اولویت طرح موثر می باشد *

**اجرای طرح اقتصادی باشد

*طرح در زمان ارائه خدمت یا تولید انبوه در سطح بازار پیش بینی شده ،هزینه های خود را پوشش داده و سودآور باشد.*)

5-خوشه کارآفرینی یا فناور باید دارای ترکیب نیروی انسانی متخصص و مناسب جهت اجرای ایده و تجاری سازی ایده باشد 

(متخصصانی که برای ساخت محصول،ارائه خدمت مورد نظر و تجاری سازی ایده لازم هستند باید در تیم کاری صاحب طرح (به عنوان همکار یا موسس ) حضور داشته باشند)

6- حداقل یک نفر به صورت تمام وقت در محل استقرار خوشه حضور داشته باشد 

7- حداقل سن پذیرش 18 و حداکثر 35 سال می باشد 

8-خوشه کارآفرینی یا فناور می بایست شرکت حقوقی ثبت شده و جدید تاسیس داشته باشد و یا پس از تایید طرح در شورای داوری جهت استقرار در کانون می بایست شرکت حقوقی تاسیس کرده و به ثبت برسانند . 

(خوشه کارآفرینی یا فناور می بایست مصمم به تشکیل یک موسسه خصوصی بوده و با این هدف شکل گرفته باشد)

(تبصره: آن دسته از طرح های نوآور،کارآفرینی و فناور که دارای شرکت حقوقی به ثبت رسیده نیستند و یا تیم کاری آنها تکمیل نمی باشد و یا درجه بلوغ طرح پایین باشد می توانند به شرط داشتن بقیه شرایط به مدت سه ماه با تایید دبیر کانون از شرایط استقرار موقت استفاده نمایند .

در صورتی که پس از سه ماه خوشه نسبت به ثبت شرکت و تکمیل اعضاء اقدام ننماید و طرح از فاز پژوهشی به فاز عملیاتی ارتقاء نیابد قرارداد استقرار قابل تمدید نمی باشد .)